Pil nerPil vänsterPil vänsterPil högerPil högerPil nerStängCoverÖraExterntFacebookFlaggaGoogle+InstagramListaScenkonstvästernorrland LogoDans Västernorrland LogoNorrdans LogoTeatervasternorrland LogoScenkonstvästernorrland LogoNorrdans LogoFilm Västernorrland LogoMusik Västernorrland LogoFörstoringsglasKuvertMenyMenySpelaSpelaSpelaSpelaSpelaSpelaSpelaSpelaSkrivareDelaDelningTwitterVimeoYouTube

Starka pjäser har engagerat teaterpubliken

Teater Västernorrland har under 2017 presenterat en repertoar fylld av känslosamma pjäser. Föreställningarna har landat väl hos en engagerad och berörd publik på scener runt om i länet.

Lena Engqvist Forslund, teaterchef, tittar tillbaka på 2017 som ett år där viktiga mål uppfylldes. Pjäser som Drömmen om Marbella, Häxor – när drevet går och This is Västernorrland var tydligt anknutna till regionen.

– Repertoaren ska inte bara upplevas som bra eller rolig – det är också viktigt att de pjäser vi producerar är relevant för länet, säger hon.

Något som Lena minns med värme är då Teater Västernorrland under ett samarbete med Föreningen Svartviksspelet, kunde låna ut regissören Helena Svartling till produktionen av Bricken på Svartvik, en föreställning baserad på Vibeke Olssons böcker.

– Ett viktigt mål för mig är att publiken som ser våra föreställningar ska få med sig upplevelser som är av hög konstnärlig kvalité. Det målet tycker jag att vi uppfyller, och det har varit roligt att kunna hjälpa till med just det under Bricken på Svartvik. Där fick vi fantastiska publikmöten, berättar Lena.

Teater Västernorrlands pjäser har berört flera viktiga och tunga ämnen under året. I Drömmen om Marbella fick publiken vara en del av berättelsen. På så sätt togs de omedelbart in i en verklighetsbaserad historia om en ung narkomans väg tillbaka till ett vanligt liv. Även Häxor – när drevet går var baserad på en verklig historia och skildrade Sveriges största massavrättning i fredstid, då människor brändes på bål i Ångermanland 1675. Lena menar att teater är en bra kanal för att presentera en historisk händelse som annars kan vara svår att ta in.

– Teatern talar till många olika sinnen, med både musik, text och olika gestaltningar. Det gör att man kommer ihåg på ett helt annat sätt än annars, säger Lena.

Pjäserna lockade också till sig nya publikgrupper. Människor med anknytning till historierna som skildrades var en engagerad publik och teatern kom att spela stor roll för deras bearbetning. Medarbetare på socialtjänsten fick en aktuell inblick i hur det är att vara missbrukare genom pjäsen Drömmen om Marbella, vilket blev värdefullt för deras arbete. Häxor – när drevet går sågs också av människor som på olika sätt hade kopplingar till dem som brändes på bål.

Flera pjäser har varit särskilt riktade till barn och unga, men har också uppskattats av vuxna. Familjeföreställningarna Barnen från Frostmofjället av Laura Fitinghof, som hade premiär i slutet av året, och Katitzi av Victoria Kahn besöktes av såväl gamla som unga.

– Vi har alla en gång varit barn och vi kan minnas tillbaka hur det var och hur saker kunde kännas då. En välgjord pjäs för barn kan uppskattas även av de vuxna och många familjer har fått en gemensam upplevelse hos oss, vilket var ett mål för familjeföreställningarna, berättar Lena. 

Under 2017 har ett nytt treårigt projekt för barn och unga fått särskild finansiering från Kulturrådet, Region Västernorrland och tre av länets kommuner. Teater Västernorrland har kunnat anställa en egen projektledare, en ensemble och en dramapedagog till projektet Kreativa Klasser som ska arbeta för att länets unga ska få en närmare kontakt med teatern och möjlighet att påverka innehållet i repertoaren.

torsdag 1 mars 2018

comments powered by Disqus