Ljussättning och musik som skapar stämning

Det finns vissa delar i en teaterföreställning som skapar det där lilla extra. Det man kanske inte alltid kan sätta fingret på men som gör att känslan blir djupare och upplevelsen större på något sätt. Två personer som inte alltid syns men som skapar magi är teaterns musikaliske ledare Örjan Lidén och teaterns ljusdesigner Erik Nordlander.

Örjan Lidén har under sina 25 år på Teater Västernorrland skapat fantastisk musik till över åttio produktioner. Ett multibegåvat musikgeni som med sin unika förmåga kan skapa stämningar och slänger sig obehindrat mellan olika musikgenres.  I säsongens stora familjeföreställning Katitzi har han komponerat några teman som är kittet mellan de olika byggklossar som musikaliskt väver samman historien.

– Unikt för den här produktionen är att jag får jobba med en riktig orkester och fantastiskt duktiga musiker, säger Örjan som också berättar det är ganska lite livemusik i teater idag.

I Katitzi har han också haft glädjen att få arbeta tillsammans med sonen Hannes som gjort musiken till ett inslag när skådespelaren/dansaren Karim Carlssons solonummer på scenen. Hannes jobbar annars som producent och skapar musik till rapparen Cleo.

– Jag har inspirerats av balkan, swing och östeuropeisk-romsk musik och har förmånen att skapa detta tillsammans med tre otroligt erfarna och duktiga musiker inom dessa genrer, säger Örjan.

Musikerna Miriam Oldenburg, Livet Nord och Tom-Eddye Nordén är alla med på scenen nästan hela föreställningen.

Livet Nord är från början klassiskt skolad men gillar att kasta sig ut och pröva nya marker. Hon har genom åren spelat allt från argentinsk tango och östeuropeisk folkmusik till reggae och jazz och har turnérat världen över med New Tide Orquesta och trion Kaja samt spelat i ett otal olika grupper, projekt och föreställningar. Hennes huvudinstrument är sedan två år den femsträngade ”Violinan” som hon berättar stolt om, en stor förälskelse. 2015 blev Livet utsedd till Årets Artist på Folk- och Världsmusikgalan. Alla tre musiker är både bra notläsare och gehörsmusiker vilket ger dem större frihet och gör det roligare att jobba berättar Livet.

– Jag har nosat lite på swing i bästa Django Reinhardt-stil tidigare och det känns roligt att får jobba sig in i den genren lite mer och lära sig nya saker med nya människor, säger hon. De finns både bredd och spetskompetens i den lilla ensemblen som kompletterar varandra otroligt bra.

Miriam Oldenburg är en av Sveriges mest eftertraktade dragspelare när det gäller klezmermusik som påminner om den östeuropeiska-romska musiken.  Till en början är hon skolad pianist men föll sent i karriären för dragspelet. Miriam är kapellmästare i Katitizs trio och har stor erfarenhet från teater och cirkussammanhang. Hon har bland annat turnerat med världens största nycirkus Cirque du Soleil 2012 och spelar bl a med Stahlhammer Klezmer samt Lindy & Bon Bon Band. –Att jobba som teatermusiker är väldigt roligt eftersom flera konstformer möts. Man får en annan funktion och blir en del av ett större sammanhang, säger Miriam som har sina rötter i Stockholm. 

Tom-Eddye Nordén, trions basist, har sina rötter i Härnösand men är ständigt kringresande. Han har frilansat sedan han var 16 år och är idag en frekvent anlitad basist på jazzscener runt om i Europa. Tom-Eddye är utbildad vid det rytmiska musikkonservatoriet i Köpenhanmn och har sedan gått masterprogrammet på Musikhögskolan i Stockholm.  Han kan höras i all från renodlade swingorkestrar till mer kontemporära musiksammanhang. Utöver de egna projekten har han jobbat med artister som Håkan Broström, Ludvig Berge, Tomas Franck, Jan Allan och Berndt Rosengren.

– Den romska musikkulturen har alltid spelat en stor roll i mitt musicerande och därför ser jag fram emot att få dela med mig av detta på hemmaplan, säger Tom-Eddye.

Ljusdesignern Erik Nordlander började sin yrkesbana på Teater Västernorrland för över 30 år sedan. De senaste 20 åren har han frilansat och skapar ljusdesign för såväl teater som konserter och andra offentliga och publika arrangemang. Själva skapandeprocessen startas när han och scenografen går igenom scenrummet och de tekniska förutsättningarna. Därefter gör Erik en ritning som underlag för ljusmästaren. Det konstnärliga och de olika effekterna får sedan växa fram allteftersom pjäsen repeteras och föreställningen tar form. Då trollar Erik fram olika stämningar med sin ljussättning, skapar rum i rummet och bidrar till att med ljuset styra var publiken lägger fokus i själva spelet.

– Jag pratar sällan ljussättning innan utan designar ljuset allt eftersom föreställningen växer fram och sedan får alla berörda komma med tankar och önskemål, säger Erik.

Ofta tänker publiken inte på ljuset men det har, precis som musiken, en väldigt stor betydelse för känsla, stämningar och den totala inramningen av en föreställning. Trolleri på hög nivå.