Kristina från Duvemåla av Teater Västernorrland och Nordiska Kammarorkestern Kristina från Duvemåla av Teater Västernorrland och Nordiska Kammarorkestern Kristina från Duvemåla av Teater Västernorrland och Nordiska Kammarorkestern

Programblad Kristina från Duvemåla

Här hittar du allt om föreställningen!

Kära publik!

Berättelsen om Kristina, Karl Oskar och de andra utvandrarna, som lämnar sin trygghet för att följa sin längtan och sitt hopp om något bättre är större än bara en historisk skildring. Deras mod och tro på framtiden speglar på många sätt den styrka som fortfarande finns i så många människor idag, som av olika anledningar tvingas lämna sina hem.

Här får vi möta människorna i musiken, i orden och i drömmen om att finna mening och en plats att kalla hemma - något som angår oss alla.

Tack för att Ni är här!

/Melker Sörensen, regissör

;

 

Nordiska Kammarorkestern. Foto: Olle Melkerhed
Nordiska Kammarorkestern. Foto: Olle Melkerhed

 

Nordiska Kammarorkestern

Nordiska Kammarorkestern drivs av en övertygelse om musikens kraft och potential att skapa oförglömliga möten. Vår styrka är att vi kommer riktigt nära dig som sitter i publiken. Oavsett om du älskar den klassiska musiken, är nyfiken på nyskriven nutida konstmusik eller älskar när musikgenrer blandas är vår målsättning att skapa upplevelser som berör dig på djupet.  

Nordiska Kammarorkestern bildades 1990 och består av 35 musiker. Förutom vår symfoniska abonnemangsserie ger vi konserter i olika genrer. Vi når även barn och unga genom konserter på skoltid, offentliga familjekonserter och genom att spela tillsammans i El Sistema/Side by Side och Höstlovsorkestern. Med hemmascen i Tonhallen i Sundsvall spelar Nordiska Kammarorkestern i hela Västernorrland och turnerar även nationellt och internationellt.

Se vilka som är med i Nordiska Kammarorkestern

Upptäck Musik Västernorrlands musikutbud

---------------------------------------------------------

Besättning under Kristina från Duvemåla

Maria Garlöv Thorsell - flöjt
Patrik Wendel - flöjt
Sanna Salomaa - oboe
Eva Lauenstein - oboe
Linda Elmersdotter - klarinett
Tomé Dávila Cacheda - klarinett
Lydia Holmlund - klarinett
Andreas Lyeteg - fagott
Emanuel Johansson - fagott
Markus Källman - horn
Staffan Lundén-Welden - horn
Pedro Martins - horn
Marcus Petersson - trumpet
Viktor Lindholm - trumpet
Mikael Lundqvist - trombon
Kristoffer Siggstedt - trombon
Christoffer Thorsell - slagverk
Daniel Saur - slagverk
Mona Kontra - piano och repetitör
Patrik Källström - piano  
Samuel Skönberg - piano
Fredrik Törngren - gitarr
Patrik Grundström - elbas
Christian Sundeqvist - trummor
Jonas Lindgård - 1:e konsertmästare
Richard Kontra - alt. 1:e konsertmästare
Ewa Filek-Kryger - violin I
Charlotte Häggström - violin I
Roger Jonsson - violin I
Ronnie Weber - violin II
Ellinor Weber - violin II
Tommy Rönning - violin II
Anna Zachrisson - violin II
Ida Nyman - viola
Sara Munters - viola
Anita Björken - viola
Thomas Ringqvist - viola
Åke Hedman - cello
Christian Sahlin - cello
Per-Gunnar Hedström - cello
Malin Höglund - kontrabas
Anna Hansson Klevebäck - kontrabas

Musik: Benny Andersson
Text: Björn Ulvaeus
Manus: Lars Rudolfsson och Jan Mark
Orkestrering: Anders Eljas

Regi och koreografi: Melker Sörensen
Scenografidesign: Nina Fransson
Kostymdesign: Kajsa Larsson
Ljusdesign: Johanna Svensson
Ljuddesign: Oscar Lovnér
Videodesign: Stefan Stanisic
Maskdesign: Jessica Hedin
Dirigent: Jonas Nydesjö
Alternerande dirigent: Gunvald Ottesen

Keyboardprogrammering: Viktor Sterner 
Ljustekniker: Erik Nordlander     
Scenmästare: Krister Svensson 
Ljudtekniker: Peter Bonde 
Monitortekniker: Håkan Esbjörnsson 
B-ljud: Greg Cuss
Orkestertekniker: Mattias Johansson
Dekormåleri: Eva-Karin Fröberg
Snickare: John Henriksson
Kostymmästare: Tina Olofsson
Kostymmästare: Cecilia Götesdotter Axelsson
Kostymmästare: Sandra Brännmo
Rekvisita: Anna Olofsson
Attributmakare: Amanda Farm 
Scentekniker: Jonny Börjegård
Föreställningsmaskör: Rute Hasen 

Producent: Frida Amnow
Orkesterproducent: Pia Karin Helsing Rivera
Regiassistent: Mia Berglund
Inspicient: Rasmus Tirzitis 
Ekonomi/administration Teater Västernorrland: Linnea Burefjord
Teknisk samordnare: Jessica H Oscarsson
Produktionskoordinator/guvernant: Carin Sjödin    
Teaterchef: Kristoffer Berglund
Produktionsassistent Musik Västernorrland/guvernant: Helen Teike
Ekonomi Musik Västernorrland: Kristina Hovlin 
Körledare: Helen Lundquist Dahlèn
Instuderare: Tobias Livheim
Repetitör: Mona Kontra
Musikchef: Marita Henningsdotter Lovnér
Administratör: Ulrika Stattin 
Vaktmästare Teater Västernorrland: Kent Norberg
Scenmästare/Lokalansvarig Tonhallen: Lars Karlsson
Producent Musik Västernorrland: Sara Högsten 


Försäljningsansvarig: Joakim Granqvist
Marknadsförare Teater Västernorrland: Anna Thors
Art Director/Foto: Lia Jacobi
Grafisk formgivare: Lars Fregelin
Marknadsförare Musik Västernorrland: Jerker Ullerstam 
Marknadschef: Staffan Nilsson 
Kommunikatör: Kicki Wahlbeck 
Kommunikationschef: Birgitta Ulming 
VD: Mikael Flodström 
Personalchef: Anders Heimer

Vår uppsättning av Kristina från Duvemåla är en samproduktion mellan Teater Västernorrland, Musik Västernorrland och Sundsvalls kommun.

Credits

Kreativ samverkan

Benny Andersson
Björn Ulvaeus
Carl Johan Seth

Charlotta Teaterproduktion KB innehar licensen att framföra Kristina från Duvemåla och underlicens har givits till Scenkonst Västernorrland AB.

Exektiv producent – Görel Hanser
Licensiering/Notredaktör – Lotta L Stenberg
Konsult ljudprogrammering – Göran Arnberg
Layout orkesterstämmor – Notsättarna, Göran Lillieström

 

Melker Sörensen, regissör för Kristina från Duvemåla
Foto: Lia Jacobi

Cirkeln sluts när Melker Sörensen återvänder till Kristina från Duvemåla

Tre decennier efter urpremiären står Melker Sörensen åter i Kristina från Duvemålas värld, nu som regissör och koreograf. För honom är berättelsen både en del av svensk historia och en högst aktuell skildring av människor som söker ett nytt liv.

Melker Sörensens relation med Kristina från Duvemåla sträcker sig 30 år bakåt i tiden. Vid urpremiären på Malmö Musikteater 1995 spelade han rollen som Kristinas och Karl-Oskars son Johan i ungefär 100 föreställningar.

- Efter det blev jag uppflyttad till den vuxna ensemblen och fungerade som Barnkapten med ansvar för de nya, yngre barnen, berättar han. Det var en fantastisk tid - ett enormt äventyr som påverkat hela mitt arbetsliv efter det. 

Trettio år senare står Melker åter mitt i berättelsen men nu som regissör och koreograf. Han har försökt tänka bort det som var för trettio år sedan, även om det sitter djupt rotat i honom. Med ny scenografi, nya kostymer samt ny regi och koreografi kommer föreställningen skilja sig från tidigare uppsättning rent visuellt. Den drabbande historien är såklart densamma.

- Berättelsen och musiken är redan mästerliga. Vår uppgift är inte att förändra det, utan att skapa en ny inramning som gör att publiken kan uppleva berättelsen på nytt.

Som både regissör och koreograf arbetar Melker väldigt fysiskt med sin ensemble. I hans regi lyfts helheten av ett starkt ensembleberättande där kropparna används till olika konstellationer.

- Jag ser mycket i bilder och rörelser. Nu när jag har en så stor ensemble vill jag verkligen utnyttja människorna som en del av scenografin.

Föreställningen bygger nästan lika mycket på text och handling som på musik och därför är Melker väldigt glad att ha dirigent Jonas Nydesjö vid sin sida. De båda träffades redan under gymnasietiden och känner varandra väl. I arbetet med Kristina från Duvemåla har de samarbetat tätt.

- Vi hade pratat igenom väldigt mycket så att vi, när repetitionerna väl var i gång, hade en gemensam bild och ett gemensamt berättande i det vi skulle komma fram till.

Handlingen i Kristina från Duvemåla, som är baserad på Vilhelm Mobergs Utvandrarepos, är välkänd för många. De fyra utbrytarna Kristina, Karl-Oskar, Robert och Ulrika beslutar sig för att lämna sitt hemland tillsammans med sina nära, för att söka ett bättre liv i Amerika. Genom farofyllda resor, svåra förluster och stora omställningar kämpar de för att skapa en ny framtid i det främmande landet. Där visar sig livet vara fyllt av möjligheter, men också stora prövningar. Melker menar att berättelsen är både ett stycke svensk historia och samtidigt högst aktuell.

- För mig handlar den här föreställningen om människor som tar livsavgörande och omvälvande beslut. Att fly från något och att fly till något är otroligt relaterbart i den värld vi lever i idag.

Arbetet som regissör kräver hårt jobb och många långa dagar men Melker är tacksam.

- Det är en otrolig ynnest att få arbeta med den här musiken, texten och de här människorna varje dag.

Det är tydligt att Melker bär Kristina från Duvemåla nära sitt hjärta. Samtidigt som han är i nuet och jobbar med 2025 års uppsättning tar vissa sekvenser honom tillbaka till 1995.

- Scenerna med barnen slår lite extra an i mig. De tar mig tillbaka till där allting började för trettio år sedan.

Kicki Wahlbeck

Jonas Nydesjö under repetition med Nordiska Kammarorkestern inför Kristina från Duvemåla.

Foto: Lia Jacobi

En livslång resa med Kristina från Duvemåla

Jonas Nydesjös musikaliska relation till Kristina från Duvemåla sträcker sig över tre decennier. Från tonårens första starka scenupplevelse till rollen som musikansvarig i den nya, storslagna uppsättningen i Sundsvall. Verket har följt honom genom livet, format hans yrkesval och väckt drömmar som nu blivit verklighet.

För Jonas Nydesjö har Kristina från Duvemåla aldrig varit bara en musikal. Den har varit en följeslagare genom livet.

– Kristina äntrade mitt liv 1995 när jag som 15-åring fick gå och se den legendariska uppsättningen på Malmö Opera. Allting var purfärskt och hela Malmö vibrerade av Duvemåla-febern.

Ett år senare kom skivan med musiken från musikalen, som snabbt blev en del av vardagen.

– Jag fick den i julklapp och min mamma berättade att när jag kom hem från skolan var det på med skivan för att lyssna – dag ut och dag in.

Musikalen blev också en oväntad länk till framtida kollegor. Under gymnasiet lärde Jonas känna en ny skolkamrat som just varit med i Kristina från Duvemåla på Malmö Opera.

– Den personen, som också blev en nära vän, är vår regissör Melker Sörensen. Han är lika gammal som mig, men började året efter på grund av att han hade en roll i musikalen.

Genom åren har Jonas försökt närma sig verket professionellt. När Göteborgsoperan satte upp Kristina för ungefär 15 år sedan tog han kontakt och erbjöd sig som dirigent – men det blev inget den gången.

– Jag sa: Ni kommer att få den mest dedikerade dirigent ni någonsin haft till det här verket.

Men drömmen levde vidare. Och så kom mejlet från musikchefen för Musik Västernorrland, Marita Henningsdotter Lovnér.

– Vi ska göra Kristina från Duvemåla – vill du vara med? Ni kan gissa hur snabbt jag svarade.

Nu står Jonas mitt i repetitionsarbetet för en ny version av musikalen. Trots att låtarna är desamma, finns det utrymme för nyanser.

– Det känns väldigt spännande att ha fått upphovsmännens fulla förtroende att skapa vår egen Kristina.

– På mikronivå kan vi justera lite grann om vi känner att det behövs för att det ska passa vår version.

Repetitionsarbetet är intensivt och kräver minutiös planering. Tiden är en ständig utmaning.

– Vi har inte oändligt med repetitionstid. Vi måste vara smarta och effektiva med den tid vi har tillsammans.

Jonas Nydesjö har jobbat med Nordiska Kammarorkestern många gånger, men han tycker att processen med Kristina från Duvemåla är extra speciell.

- I vanliga fall när vi gör konserter tillsammans har vi bara oss själva att förhålla oss till, vi sätter själva agendan för vad vi vill göra. Men nu ska vi förhålla oss till en massa andra saker. Det kan vara talad dialog, sångare, dans eller ljusmoment. Det är många saker som påverkar vad vi behöver göra med musiken, så det ska bli väldigt intressant att utforska med orkestern.

Mitt i det hårda arbetet finns också känslan av att cirkeln sluts. Ett barndomsminne från en tidigare uppsättning har etsat sig fast.

– Jag har ett sådant minne från när jag sitter på ”Kristina” och tittar ner i diket och ser slagverkarna. Och jag tänker bara: ”Yeah, det där!” Det är något med att uppleva det blixtminnet och få vara med om det här nu. Det är stort.

Och Jonas Nydesjö tror att det är just detta som gör arbetet med musikalen så speciellt – att få vara en del av något större, något som sträcker sig över generationer.

– Det kanske till och med är så att någon kommer att sitta här i Sundsvall och titta ner på oss och tänka: ”Wow!” Det perspektivet är ju helt fantastiskt att få vara med om. Men också att som yrkesman få göra en så här stor uppsättning i Sundsvall. Det är en enorm satsning och ett krafttag kring kultur att skapa en så här omfattande scenproduktion. Det är otroligt spännande och ärofyllt att få vara med om det.

Jerker Ullerstam

Kristina och Karl Oskar får nytt liv – möt artisterna bakom ikonerna

Tuva B Larsen och Hani Arrabi står inför en av de mest ikoniska uppgifterna i svensk musikalhistoria – att gestalta Kristina och Karl Oskar i Kristina från Duvemåla. Musikalen, baserad på Vilhelm Mobergs älskade utvandrarepos, har berört generationer med sin berättelse om kärlek, hopp och kampen för ett bättre liv. Men vilka är artisterna bakom dessa roller? Hur lika är de sina karaktärer – och vad har format deras väg till scenen?

Att kliva in i rollerna som Karl Oskar och Kristina i en av de största musikalerna i den svenska historien kan verka övermäktigt, men Hani Arrabi och Tuva B Larsen verkar ta det med ro. Då blir man lite nyfiken på var de kommer ifrån och hur de blev musikalartister.

Tuva B Larsen kommer från Norge och har flera stora musikalroller bakom sig, senast Änglagård med självaste Helen Sjöholm. Men intresset för musikal väcktes tidigt.

- Jag hade turen att bli medtagen på många musikaler och scenföreställningar som barn, och jag älskade det!  Så det var nog till störst del mina föräldrars intresse av att se musikal som fick mig att drömma från första början, säger hon.

Hani Arrabi är född och uppvuxen i Växjö, en stad rik på kultur med många amatörteatergrupper, bra kulturskola och gymnasium med kulturinriktningar.

- Jag har som många andra i branschen vandrat igenom allt det där. Men det började faktiskt med en gala där man skulle mima till en artist. Jag och en kompis mimade till ”Fly on the wings of love” med Olsen Brothers och vann. Då var jag sex år. 

Tuva och Hani är artister som är mitt i karriären. Finns det någon de ser upp till?

- Jag har många vänner som jag ser upp till. Fina, vettiga människor som jag tycker gör bra val i livet. Jag beundrar min sambo och älskar att vara en del av hans liv. Jag beundrar min sons öppenhet och mod. Sen måste jag säga att jag faktiskt ser ganska mycket upp till Helen Sjöholm, både privat och yrkesmässigt. Därför är ju denna uppgift lite extra kul, säger Tuva. 

- Jag har inspirerats och inspireras av kollegor i branschen. Man slutar aldrig imponeras. Annars är mamma min största förebild, säger Hani. 

För Tuva har musiken alltid funnits i hemmet. Hon har inga familjemedlemmar som jobbar som musiker, men hennes mamma undervisade i piano på kulturskolan, morfar spelade piano jämt, hennes pappa och hans familj gillade att sjunga och farfar var Taube-fantast.

- För min del började det med dans, och glädjen att röra sig till musik. Sedan spelade jag fiol och folkmusik i många år, innan jag även började ta sånglektioner på kulturskolan. Men sång på teknisk nivå blev aktuellt för mig först när jag pluggade till musikalartist i Göteborg på Högskolan för scen och musik. 

Hani har också haft med sig musiken genom hela livet.

- Definitivt! När YouTube kom började jag nerda i allt som hade med musikal att göra. Jag började sjunga när jag gick i grundskolan. 

Under Kristina från Duvemåla finns det inte så mycket tid till att göra annat än att jobba, men när de inte står på en scen är nära och kära viktig för båda.

- Jag är med min familj. Vi gillar att vara ute, gå i skogen eller åka skidor. Och min son har precis lärt sig cykla så nu blir det en hel del cykelturer, säger Tuva. 

- Jag gör helst så lite som möjligt! Haha. Men jag umgås med min fästmö, min lilla dotter på två år samt nära och kära. Och jag älskar att laga mat, säger Hani.

 Och visst finns det annan musik att lyssna på?

- Jag lyssnar på ganska varierad musik, helt beroende på vilken känsla man vill understryka. Jag vill gärna ha stärkande tjejpop i bilen, funk på fredagskvällen, Barbra Streisand på ljusa vårdagar, Joni Mitchell på mörka höstkvällar och Frank Sinatra i köket, säger Tuva. 

- Mitt yrkesliv är så fullt av musik, därför lyssnar jag inte så mycket på det till vardags. Jag är mer för poddar. Men absolut, när jag är ledig drar jag igång något jazzigt i bakgrunden till frukosten, säger Hani. 

Jerker Ullerstam

 

Två färgstarka röster i Duvemåla – Kristina Lindgren och Simon Oscarsson om sina roller och vägen dit

Kristina Lindgren och Simon Oscarsson spelar två av de mest färgstarka rollerna i Kristina från Duvemåla: Ulrika i Västergöhl och Robert Nilsson. Musikalen är ett känsloladdat epos om drömmar, frihet och längtan,  men hur såg vägen fram till Tonhallens scen ut för dessa två artister? Och vilka människor och musikaliska influenser har format deras liv?

Att spela Ulrika och Robert är att gestalta två karaktärer med starka kontraster. Den frispråkiga Ulrika och den drömmande Robert. För Kristina Lindgren började resan mot scenen tidigt:

– När jag var tio år bestämde jag att jag skulle bli skådespelare, lite oklart varför, men det fanns liksom ingen tvekan. När jag var nitton år var jag i London och såg Petra Nielsen som Roxie Hart i Chicago. Den, och hon, fick mig att vilja bli just musikalartist, säger Kristina.

Musiken har alltid funnits där:

– Ja, det skulle jag säga. Jag sjöng i kyrkans barnkör när jag var liten, även om jag knappt vågade sjunga i början. Jag var väldigt blyg som barn. Vi har alltid lyssnat mycket på musik hemma. Men jag förstod sent att jag faktiskt kunde sjunga.

När hon inte står på scenen är familjen och naturen viktig:

– Jag är med min man och mina två barn, jag tränar, är ute i naturen så mycket jag kan, läser, lagar mat och umgås med min större familj och vänner så mycket jag orkar.

Förebilderna är många – både musikaliska och skådespelarmässiga:

– Ella Fitzgerald har alltid varit min främsta musikaliska förebild. Men även Barbra Streisand och Beyoncé inspirerar mig. När det gäller skådespeleri finns det så många! Meryl Streep, Julianne Moore. Och bland andra Kristen Wiig och Rose Byrne för komedi. Men någon som verkligen gjorde starkt intryck på mig är Rolf Lassgård. Vi arbetade tillsammans 2009 i musikalen Hairspray och hans arbetsmoral och kollegiala sätt kommer jag alltid sträva efter!

Och musiken hon själv väljer?

– Nästan uteslutande jazz. Det får mig att må bra och oftast känna ett lugn inombords. Jag lyssnar på det även när jag tränar!

För Simon Oscarsson började drömmen med en film:

– Jag har alltid haft sången nära och ville tidigt utveckla den. Men vid nio års ålder såg jag High School Musical på tv, och det var då jag bestämde mig. Jag skulle bli musikalartist.

När han är ledig är det sport som gäller:

– Jag har ett stort sportintresse, jag säger bara: Forza Södra!

Förebilderna är både nära och i branschen:

– Det finns många man ser upp till och inspireras av. Jag har så otroligt duktiga kollegor i den här branschen. Men jag har alltid sett upp till min mamma och pappa, och det gör jag än idag.

Och musiken?

– Om jag får välja musik kan det bli vad som helst. Men just nu är jag inne i en period då jag lyssnar mycket på irländsk folkmusik.

Jerker Ullerstam

SÅNGTEXTERNA AV BJÖRN ULVAEUS

AKT I 

Duvemåla Hage 

KRISTINA 
Sedan han lämnat Korpamoen 
tar han stigen mot Bökevara 
Bidalites vägskäl ser han snart, 
en halv fjärdings väg är det bara 

Åkerby har han bakom sej,
där ska dansas på lördagsnatten 
När han passerat Åleberg
ser han Kråkesjöns dunkla vatten
 
Över grind och stätta
har han svingat sej, nu är han nära 
Fötterna är lätta
för han vandrar vägen till sin kära
 
Snart är han vid Sju Bönders grind 
Jag kan skymta hans vita krage 
Snart med hans axel mot min kind 
går jag i Duvemåla hage

 
Min lust till dej 

KARL OSKAR 
Tre år har jag kommit 
hit till dej, Kristina
Aldrig med sån brådska som idag
 
KRISTINA 
Säg mej vad du menar! 

KARL OSKAR 
Jag får ta över gården, vi har ett hem, 
vi kan skaffa oss kläder och föda 
Nu kan vi gifta oss... Om du vill ha mej... 

KRISTINA 
Att jag vill ha dej, det vet du, 
jag tänker ju knappast på nåt annat 
Skynda dej, du måste fråga min mor 
och min far om dom ger oss lov

Min man... 
Du blir min man till slut
som jag så länge viskat för mitt inre
Vi ska va’ tillsammans när dag läggs till dag 
för dit du går, går också jag

Min själ, min kropp har lust till dej
Din andedräkt som hettar i mitt öra
rymmer samma längtan som värker i mej 
Min kropp, min själ har lust till dej

 
BRÖLLOPSGÄSTERNA
Året det är 1844 
och Oscar I är kung 
Friarn han är stolt
och han är stark och strävsam 
och bruden är frisk och ung 

Han har egen gård och är sin egen herre, 
blir aldrig nån husbondes träl
Ingen finns det som han tål så väl som henne 
så nog ska det gå dem väl 

Men än vill hon leka, än vill hon gunga 
Ännu är barnet nära i hennes sinne
Ja, än vill hon dansa, än vill hon sjunga 
Ännu är barnet ifrån förr kvar därinne
 
NILS 
Sen du lärde dej att gylfen 
ska va’ öppen när man pissar 

MÄRTA 
har du aldrig bett om råd, 
och nu har du ställt till med bröllop 
Utan att ens fråga oss! 
Det går aldrig väl i längden 
med ett sånt egensinne 

BRÖLLOPSGÄSTERNA 
Han har egen gård och är sin egen herre, 
blir aldrig nån husbondes träl 
Ingen finns det som han tål så väl som henne 
så nog ska det gå dem väl
 
Men än vill hon leka, än vill hon gunga 
Ännu är barnet nära i hennes sinne
Ja, än vill hon dansa, än vill hon sjunga 
Ännu är barnet ifrån förr kvar därinne 

Friarn har en gård och är sin egen herre, 
blir aldrig nån husbondes träl
Om än jorden som de ärvt är tung och stenig 
och lotten är liten 
med sju tunnland åker 
så ska de nog lyckas, 
det ska nog gå väl 

KRISTINA 
Minns du hur jag bad dej
Gå inte! Stanna ännu en stund!
 
KARL OSKAR 
Men jag var tvungen att gå när det dagades...
 
KRISTINA 
Allt för många gånger... 

KARL OSKAR 
Just när vi låg i ditt rum och vi kysste oss trötta...
 
KRISTINA 
Kyssar och smek... 

KARL OSKAR 
Bara kyssar och smek... 

KRISTINA 
Men nu är jag din hustru 
och jag håller dej kvar 

BÅDA 
Min själ, min kropp har lust till dej
Din andedräkt som hettar i mitt öra 
rymmer samma längtan som värker i mej 
Min kropp, min själ har lust till dej 


Kung i stenrike 

KARL OSKAR 
Sedan tre år nu, är Kung Oscar på sin tron 
Han har tillträtt Sveriges och Norges land, 
jag råder över Korpamoen
Jag är också krönt, kung i Stenrike är jag 
Här är mina undersåtar, mina trogna 
Sten i skärvor, sten i rösen, sten i murar
 
KRISTINA 
Ge oss tjänlig väderlek
och bevara jordens gröda från fördärv
Gud, välsigna oss, ge oss korn och kärna 
Fräls våra barn från svälten, skona våra små 

Vänta lite...
Om vi hölle oss ifrån varandra 
blev vi inte fler i gårn 

KARL OSKAR 
Det är Guds vilja, det vet du, 
att makar ska vara hos varandra 
Menar du allvar... för resten av livet...
Kristina, menar du det!?!
 
KRISTINA 
Flera munnar att mätta... 
Kan du inte förstå... 

KARL OSKAR 
Du vill att vi ska säga nej
till kärleksglädjen alla våra dagar 
Släpper jag dej nu så förnekar jag mej 
Min kropp, min själ, min lust till dej
 
BÅDA 
Jag hör ditt hjärtas jämna slag
Mitt huvud mot ditt bröst i nattens timmar 
Vi ska va’ tillsammans när dag läggs till dag 
För dit du går, går också jag

 
Robert vid bäcken

ROBERT 
Gammal härsken sill 
blir det morgon, middag, kväll 
Det blir blåsur mjölk, det blir hugg och slag,
det ska man tåla utan gnäll
Mitt i alltihop ska man känna tacksamhet 
För en dräng han vet sin ställning, inga frågor 
Medan bäcken här får rinna bort i frihet
tills den nås av havets vågor

Ut mot ett hav 
går din vindlande färd, 
under en gren
längs ett snår
runt en krök 
ringlar din fåra
 
Av egen kraft
kan du bana dej väg, 
orädd och fri,
ingen rår
över dej
lilla vatten
 
Ut i ett hav
ska du rinna en gång
Du ska flyta ihop med dess vågor 

Och höga böljor ska lyfta skeppen 
på breda skuldror mot himlens skyar 
Du får resa till en annan värld,
du som går, du som når till ett hav 


Missväxt 

KRISTINA 
Du ska väl inte skjuta skulden på vår Herre 
Är det hans fel att du gör 
hustru din med barn 
Du klagar över att vår barnaskara
växer mer och mer, vi blir fler och fler
Det verkar som om du vill tro 
att allting bara är mitt fel 
därför att alla liven kommer ifrån mej
Du skrattar aldrig nuförtiden 
och du säger ingenting, så vad ska man tro
 
KARL OSKAR 
Hur kan du tro jag klandrar dej? 
Jag är så glad åt våra barn
Det är just därför jag är ängslig 
att det ska bli missväxtår
 
KRISTINA 
Älskar du mej liksom förr...
 
KARL OSKAR 
Det kan jag lova att jag gör
 
KRISTINA 
Är det sant det som du säjer?
 
KARL OSKAR 
Ja, nämn en gång jag ljög för dej 

KRISTINA 
Nej, du har aldrig ljugit för mej 
Jag är bara dum och stingslig 
Menar inte allt jag säjer 

KARL OSKAR 
Ingen finns i denna världen 
som kan hjälpa oss, Kristina 
Ingen annan än vi själva 

KRISTINA 
Älskar du mej liksom förr ... 

(Karl Oskar viskar i Kristinas öra) 

KRISTINA 
Jösses, det var andra gången,
till på köpet på samma dag
Det känns mjukt och varmt inom mej 
Sa du det för att vi trätte
 
KARL OSKAR 
Om jag sa det av det skälet…
 
KRISTINA 
…var det väl värt grälet 

ANNA 
Titta far, vad jag har hittat
Den är död, den stackars ungen 
Ska vi också dö som haren?
 
KARL OSKAR 
Ja, det ska vi alla, Anna
 
ANNA 
Ska vi kanske dö imorgon? 

KRISTINA 
Nej, det ska vi säkert inte 
Ingen vet mer än Gud. 

KARL OSKAR 
Hon har förstånd långt före sina år 
Min stora piga är ett märkvärdigt barn
 
KRISTINA 
Vartän du går så ska hon följa med 
och jag kan se att du är stolt över det
 
KARL OSKAR 
I fjol var det våtår, nu är det torka
I fjol tog floden vårt hö, nu bränns det i solen 
Vad nyttar oss mödan, vad ger oss slitet
När Herrans väderlek gör att allt går om intet 

KRISTINA 
Missbruka inte! 

KARL OSKAR
Men vad är då detta, hö eller katthår 
Vart strå är spetigt och kort
Man kunde räkna dom
och allt beror på Herrans väderlek
 
KRISTINA 
Så lugna ner dej!
 
KARL OSKAR 
Du tog ju fjolårets hö 
så här har du resten!
 
KRISTINA 
Du hädade! 

KARL OSKAR 
Ängahuset! 

KRISTINA 
Det här går aldrig väl Karl Oskar! 
TILLSKYNDANDE MÄNNISKOR 
Nu är det 1848 och i år har vi sett 
dystra järtecken i skyn 
I vädret syntes dessa tecken hela vintern, 
hela våren som var blåsig, torr och kall
Sen kom den torraste av tretti somrar
Från molnlös himmel glödde solen varje dag 
Som gräset i hagen blev glest och livlöst, 
som betet torkade bort, så sinade korna 

På kullar och backar lyste det brunrött
Som djurblod, varslade det 
om hunger och nödslakt 
Vad nyttar oss mödan, 
vad ger oss slitet
När Herrans väderlek 
gör att allt går om intet 

KRISTINA 
Så stursk och förmäten som du Karl Oskar, 
det vet jag ingen som är
Du verkar tro att du kan smäda Gud
och sen glömma bort det 
Nu fick du straffet
Du sa att Gud skulle ta det lilla vi hade 
Du fick som du ville! 


Kristinas äppelträd

KRISTINA 
Skogen står avog och sträng 
runt Korpamoen
Mitt äppelträd är en vän 
strax invid knuten 

Tungsinta står de där tätt 
Furan och granen
Löven rörs lekande lätt 
på Astrakanen 

Högt flög min dröm som blev sann 
Dom är mitt allt
Barnen och han
 
Nu står jag lycklig och stark 
på säkra fötter
Drömmen den liksom tog mark 
vid trädets rötter 


Bröderna vill åka till Nordamerika

KRISTINA 
Men käre milde Gud, hur är det?!?
Du är ju blodig hela du
Hur har du kunnat slå dej så fördärvad, 
vad har hänt
 
ROBERT 
Jag fick ett knytnävsslag i huvet
och det är inte första gången
Han tycker om att slå mej, husbonn, 
han har gjort det förr 

KARL OSKAR 
Det ska det satans fega kräket få betala!
Ja, jag ska visa honom vem han vågat slå!
En femtonårig pojk! 
Det är en skymf mot släkten!
 
KRISTINA OCH KARL OSKAR 
Till honom ska du aldrig mer behöva gå!
 
ROBERT 
Om husbonn vill ha mej tillbaka 
så får han binda mina händer 
och köra bort mej på en vagn, 
ett kreatur till slakt 
Jag vill be om nåt, Karl Oskar
 
KARL OSKAR 
Säg mej då vad jag kan göra för dej...
 
ROBERT
Jag vill ha ut min arvslott ur gården 
för jag ämnar mej till Nordamerika 

Jag kan förstå att du blev häpen nu, 
Karl Oskar
 
KARL OSKAR 
Ja, mycket kunde man väl vänta sej från dej 
Men detta var nånting jag aldrig kunnat gissa 
för samma planer, samma tankar 
finns hos mej!
 
KRISTINA 
.......... nej!
Nej! Det är väl ingenting för mej
 
ROBERT 
I Amerika tar lagen 
om man blir bedragen 
kvinnornas parti
I Amerika är kvinnan 
alltid härskarinnan, 
stark och stolt och fri 
Det vore väl nånting för dej 

KARL OSKAR 
I Amerika kan vi ha hästar, kor och hönor 
I Amerika kan vi ha ris och sockerbönor 
Det vore väl nånting för dej 

KRISTINA 
Elaka ormar och krokodiler
lär där finnas! Dit vill du ta barnen! 
Häromkring är det ingen som tänker flytta 

KARL OSKAR OCH ROBERT 
Någon ska gå först i alla företag i världen 
Någon måste våga även om man sen blir hånad 
Det är rent otroligt att vi går 
med samma tankar 
Aldrig förr i livet har jag blivit så förvånad 

KRISTINA 
Det är inte till nästa socken
och inte till nåt annat ställe i riket,
till nåt annat land i vår världsdel du vill
Nej, till en ny del utav världen!!
Det kunde va’ gubben i månen, 
det gör ingen skillnad 
Karl Oskar, du narras april!!
 
KARL OSKAR 
Nej, jag har bestämt mej, nu menar jag allvar
 
KRISTINA 
Du må ha bestämt dej! Jag säjer nej! 

KARL OSKAR 
I Amerika tar lagen 
om man blir bedragen 
kvinnornas parti
I Amerika är kvinnan 
alltid härskarinnan, 
stark och stolt och fri 
Det vore väl nånting för dej
Det vore väl nånting för dej
 
ROBERT 
I Amerika kan ni ha hästar, kor och hönor 
I Amerika kan ni ha ris och sockerbönor 
Det vore väl nånting för dej
Det vore väl nånting för dej 

KRISTINA 
Nej! Det är väl ingenting för mej! 
Jag har ett svar och det är: Nej! 

Som förbytta bägge två
Vem kan få dom att begagna sitt förnuft 
Någon klok och vis... kanske morbror Danjel 
Ja, morbror Danjel, han ska tala dom tillrätta 


Bönemötet 

DANJEL OCH HANS LILLA FÖRSAMLING 
Lilla skara, resan är farlig och lång 
men efter jämmerdalen når du 
till himlen en gång
Lilla skara, Gud är barmhärtig och vis
efter din jordavandring går du
i Hans paradis

Gud ske pris!
På det sälla Sions höjder får vi vila
Gud ske pris!
Där all vår nöd förbyts i allra högsta fröjd
Där ska vi tacka Gud och jubla 
i himmelens höjd 

Gud ske pris!
Frukta aldrig mera jordens överheter 
Gud ske pris!
För dit vi går, där får vi se Jerusalem
Där ska vi tacka Gud och lova 
att vi kommit... 
...hem till Sion, resan är farlig och lång 

DANJEL 
Men du ska komma lilla skara
 
ALLA 
till himlen en gång

ULRIKA 
Ni som gav mej gnistan,
den som tände elden
där jag tänkte smida mitt svärd 
Ni ger mej kraft igen 

Elden som ni tände
brinner i mitt hjärta
Snart är varje känsla förtärd 
Er skall jag alltid tacka 

Här, ett liv i skuggan utav mej
Här finns ingen framtid alls för dej 

Aldrig, min dotter 
ska du få lida
för att din mor är 
prövad och dömd

Aldrig, ska min dotter få se ögon vika 
från sin blick som ogifta Ulrika, 
Ulrika i Västergöhl 

Stövlarna som trampat 
Knogarna som knackat 
Minnena av dem ger mej mod 
Det ger mej kraft igen 

Ni som gav mej hatet,
det som alltid brinner
hett och underbart i mitt blod 
Er skall jag alltid tacka
 
Här, ett liv i skuggan utav mej
Här finns ingen framtid alls för dej 

Aldrig, min dotter
ska du få lida
för att din mor är
prövad och dömd
Aldrig, ska min dotter höra skymford skrikas 
bakom ryggen, tystas och förlikas, 
det lovar och svär jag 
Aldrig...!
Aldrig...!
Det svär Ulrika i Västergöhl

 
Om ett fat korngrynsgröt

KRISTINA 
Där skulle aldrig jag förstå ett ord 
av vad dom säger
Jag skulle irra kring som bortbytt, 
främmande och vilse 
Har du aldrig tänkt på hur förtvivlat 
ensamt livet skulle bli 

KRISTINA OCH FÖRÄLDRARNA
Och har du tänkt på, om man flyttar 
så långt bort i världen 
Då kan man aldrig komma hem igen, 
då får man aldrig
se föräldrar, syskon, vänner mer 
Man mister alla på en gång
 
KARL OSKAR 
Utan ände låg veteåkern jag såg på bild
 
KRISTINA OCH FÖRÄLDRARNA 
Visst kan det hända vi får svälta 
lite nu i vinter
Men nästa år blir säkert bättre, 
vi får äta upp oss då 
och under tiden ska vi säkert 
klara oss på något sätt 

NILS 
Och vem har lovat dej 
att du får åkerjord därborta? 
KARL OSKAR 
Sädeskärvar, som havets böljor i talrikhet 

KRISTINA OCH FÖRÄLDRARNA 
Visst kan det hända vi får svälta 
lite nu i vinter
Men nästa år blir säkert bättre, 
vi får äta upp oss då 
och under tiden ska vi säkert 
klara oss på något sätt

 
Kom till mig alla

KARL OSKAR 
Var är Anna? 

KRISTINA 
Anna!… Anna… Anna!! 

BEGRAVNINGSGÄSTERNA 
Kom till mig alla 
Alla som svälter 
Alla som fryser 
Kommen till mig 

Jag skall er föda 
Jag skall er kläda 
Er vederkvicka 
Kom till mig alla 

Från andra sidan Oceanen 
sändes en maning: 

Vi har jorden som ni saknar 
och ni har människorna vi behöver 
Här finns en fristad åt alla

Kom till mig alla 
Alla som svälter 
Alla ni som fryser 
Kom till mig alla 

Enstaka droppar 
blir till strömmar 
Mäktig är floden 

KRISTINA
Mitt barn åt av korngrynsgröten 
Grynen svällde i hennes mage 
Varför lät jag det ske? 

BEGRAVNINSGÄSTERNA 
Det förs ett bud från granne till granne 
Ett bud som sprids i landskap och län 
Ett frö som gror i mänskornas själar 
och som växer där 

KRISTINA
Om Gud på fasta land 
vill lägga våra små i graven 
då är de säkert lika trygga 
på det vilda havet 


Vi öppnar alla grindar 

BRUSANDER (till Karl Oskar och Robert) 
Ni vet väl, ni båda, att landet ni far till
är fullt av bedragare, mördare 
och falska profeter 
Vet du det, Kristina, de lever i otukt
och ägnar sej ständigt åt ogudaktigheter 

ROBERT 
Jag vill till ett ställe där husbönder saknas 

KARL OSKAR 
Ett land där mitt arbete ger mej säd 
att sända till kvarnen
 
KRISTINA 
Hjärtat mitt är tungt, 
men jag följer min make 
Jag tror att det kanske 
blir bättre så för barnen 

BRUSANDER 
Inom femtio år är det landet 
raderat från vår jord 

LÄNSMAN OCH KYRKVÄRDEN 
Då finns Nordamerikas Förenta Stater 
ej mer i vår värld 

BRUSANDER 
Inom femti år, ja, och sanna mina ord
 
KRISTINA, KARL OSKAR OCH ROBERT 
Det finns inget herr prosten kan säga 
som hindrar vår färd 

UTVANDRARNA 
Så kom
Vi öppnar alla grindar
Kom
Ja, vi bereder väg
Kom
Nu rör det sej i gråa stugor, 
det är bråda dagar 
Så kom
Vi öppnar alla grindar
Kom
Ja, vi bereder väg
Kom
I bondebygd som lydde 
oföränderliga lagar 

BRUSANDER 
Det passar dej, Danjel, att landet du far till
är fullt utav söndrare, 
svärmare och falska profeter 
Där, Ulrika, drivs man av sinnenas lystnad
och kropparnas njutning och andra vidrigheter 

DANJEL 
Jag söker ett land där jag fritt får bekänna 
apostlarnas Gud, Han som leder oss 
från himmelens fäste 

ULRIKA 
Jag vill komma bort 
ifrån bukpräst och horbock, 
ja, bort ifrån Sverige, från detta djävlanäste 

BRUSANDER 
Inom femtio år är det landet 
raderat från vår jord 

LÄNSMAN OCH KYRKVÄRDEN 
Då finns Nordamerikas Förenta Stater 
ej mer i vår värld 

BRUSANDER 
Inom femti år, ja, och sanna mina ord
 
DANJEL, ULRIKA, INGA LENA, ELIN OCH ARVID 
Det finns inget herr prosten kan säga 
som hindrar vår färd 

UTVANDRARNA 
Så kom
Vi öppnar alla grindar 
Kom
Ja, vi bereder väg 
Kom
De första skeppen rullar redan 
i Atlantens dyning 
Så kom
Vi öppnar alla grindar
Kom 
Ja, vi bereder väg
Kom
En rörelse har börjat, 
den har bara sett sin gryning 

Den är trög och trevande i början, 
allt är obekant och nytt 
Havet skrämmer många, 
ovissheten känns så tung
Allt det främmande är farofyllt, 
men hemorten den är trygg 
Tvekan står mot dristighet 
och gammal står mot ung 

Men kom
Vi öppnar alla grindar
Kom
Ja, vi bereder väg
Kom
Och världen ska förändras 
av det märkliga som händer 
Men kom
Vi öppnar alla grindar
Kom
Ja, vi bereder väg
Kom
Vårt äventyr ska leva kvar 
i sagor och legender

 

BÖNDER PÅ HAVET 

BÖNDERNA FRÅN LJUDER 
I vår hemort
såg vi skogar, berg och dalar 

Här på havet ser vi bara 
samma vatten alla dagar 

Här på havet ser vi bara 
samma vatten alla dagar 


Löss

ULRIKA 
Hon beskyller mej, hon sa 
att jag lusat ner vårt skepp 
Ohyra, det säger hon,
har jag på mej, det är lögn 
men hon själv är full av löss 

Be mej om förlåtelse! 
Be på dina bara knän! 

KRISTINA 
Falla ner på knä för dej? 
Hellre faller jag på knä för 
Hin Onde än för dej 

ULRIKA (till Danjel) 
Hörde du, hon hädade! 

DANJEL 
Kära söta, stilla er!
 
ULRIKA 
Hon ska ta tillbaka allt
Jag har inte sett en lus
på min kropp den dag jag minns
 
Förr i världen hände det 
när jag var en synderska 
Men sen jag har fötts på nytt 
genom Kristus är jag fri 
Jesus hade inga löss 

MEDRESANDE 
Jesus hade inga löss 

ULRIKA 
Judas ja men Jesus nej
 
ULRIKA OCH MEDRESANDE 
Aldrig sågs han klia sej 

ULRIKA 
Judas, den förrädaren... 

MEDRESANDE 
Detta har man haft på känn 

ULRIKA 
Hade löss precis som du 

MEDRESANDE 
Hon har kastat handsken nu 

ULRIKA 
Jag tänker visa det för dej 
att inga löss har bitit mej 
När jag är naken får du se 
att dom har lämnat mej ifre’ 

KRISTINA 
Hur kan du blotta dej så där 
Du skämmer ut oss alla här 

ULRIKA 
Det där, Kristina, det var droppen! 

BÅDA 
Du har ingen skam i kroppen! 


ULRIKA 
Det var väl det jag visste! 

Hör på Inga Lena nu! (till Inga Lena)
Såg du några löss på mej
Hitta’ du så mycket som
en förtvivlade liten gnet 

INGA LENA 
Det finns inga löss på dej 

ULRIKA
Se! Där hör ni allihop! (till Kristina) 
Be mej om förlåtelse! 
Be på dina bara knän! 

KRISTINA 
Aldrig nånsin! Hör du det! 
Hellre hoppar jag i sjön 

ULRIKA 
Nu kan ni klä av varann 
nakna, du och maken din! 
Plocka lössen av varann 
bäst ni gitter, hör du det 
Be mej om förlåtelse! 

KRISTINA 
Ska jag tigga dej om nåd 
du din gamla synderska!?! 

ULRIKA 
Sedan jag har fötts på nytt
Genom Kristus är jag fri
Jesus hade inga löss

MEDRESANDE
Jesus hade inga löss

ULRIKA 
Nu är jag Guds rena lamm

MEDRESANDE
Vägen dit var mödosam

ULRIKA 
Fina frun på Korpamoen

MEDRESANDE
Åh, en så belevad ton!

ULRIKA 
Hon har löss i kjorteln sin

MEDRESANDE
Arga katter, rivet skinn!

ULRIKA
Du tycker du är så förnäm 
Och horan väldigt obekväm 
Jag klöser ögonen ur dej 

KRISTINA 
Det hotet skrämmer inte mej 
Du tiger stilla nu på stund 
Du är så grov och led i mun 

ULRIKA 
Det där, Kristina, det var droppen! 

BÅDA 
Du har ingen skam i kroppen! 

KVINNLIGA RESENÄRER 
Sverige har det illa ställt numera 

ULRIKA 
Även lössen börjar emigrera 

MANLIGA RESENÄRER 
Lever på stackars emigranten 

FINA-KAJSA 
På sin resa över blå atlanten 

ALLA 
Med sin fru och sina tusen bröder 
biter han i dig så skinnet blöder 
Man bleve gärna av med kräket 
Gratis står man för logi och käket 
Nu ska vi bli fria, klia – knäppa – klia 
Löss! 

 
Kristina nära döden

KARL OSKAR
Sången skulle tystna utan dej, Kristina 
Livet skulle krympa, sakta förtvina 
Ögonen som glittrar när de möter mina 
Ja, jag skulle vakna 
var morgon och sakna 
det enkla, det sanna 
Jag kan se hur livet skulle bli utan dej 
Du måste stanna 

Du som ger mej svaren utan att jag frågar 
Du som törs ta vägar jag aldrig vågar 
Ögonen som skrattar, ögonen som lågar 
Ja, jag skulle vakna 
Var morgon och sakna
Det enkla, det sanna
Jag kan se hur livet skulle bli utan dej
Du måste stanna
En ofattbar meningslös ensamhet gläntar 
på dörren, jag ser vad som väntar
Jag kan se hur livet skulle bli
 
Där finns inget vi 
Inget alls av dej 
Stanna kvar hos mej 


Begravning till sjöss

DANJEL OCH DE NÄRMAST SÖRJANDE 
Lilla skara, resan är farlig och lång
men efter jämmerdalen når du 
till himlen en gång 
Lilla skara, Gud är barmhärtig och vis
efter din jordavandring går du 
i Hans paradis 


Battery Park – New York 

SPATSERANDE AMERIKANER 
How do you do, how are you 
It’s a beautiful day
Here in Battery Park 
Perfect, wouldn’t you say 
You are well, I can tell 
Nice to see you again
It’s been such a long time 
See you soon then, my friend 

That’s a wonderful dress
Is your mother all right
She was looking quite frail
at the concert last night
That’s the mayor, right there
Keeps his wife in the dark
’bout the money he’s lost
We all go for a stroll, 
no particular goal, 
on a Sunday in Battery Park 

DANJEL 
Inför Dej, Herre, jag krälar i stoftet
Tack för det lidande Du har beskärt oss
Rentvå mej, Fader, förlåt mej 
för högmodets synd 

FINA-KAJSA 
Anders, min son, har blett rik i Amerika
Han har ett hemman, ett helt eget hemman 
Slipstenen ska han ha, ackanamej, 
jag tror aldrig 
att vi kommer fram 

ROBERT 
Titta där Arvid, det skeppet du ser, 
det ska gå till Kalifornien 
Det ska till guldfälten, tänk dej det Arvid, 
att gräva guld och bli rik! 

INVANDRARKVINNORNA 
Se på den klänningen 
och på den hatten där 
Den var rent märkligt grann, 
kjolen den kvinnan bär 

INVANDRARNA 
Språket är helt förvrängt 
Är det nån som förstår? 
Säjer dom nåt om oss? 
Man står här som ett får 
Trög och stum 
Hjälplös och dum 

SPATSERANDE AMERIKANER 
How do you do, how are you 
It’s a beautiful day
Here in Battery Park
Look, who’s coming this way 
Though he’s rich, Mr. Clark 
leads a miserable life 
always under the thumb 
of his Mexican wife 

You are well, I can tell 
Nice to see you so well
It’s been such a long time
See you soon then, my friend
Look, the mayor himself’s
cringing to Mr. Clark
It’s a sight to behold
When we go for a stroll, 
no particular goal, 
on a Sunday in Battery Park 


KRISTINA 
Jag minns en dag på Oceanen 
emot oss kom ett ensamt skepp 
Jag stod och tittade vid relingen 
I skeppets akterstäv
fladdrade en fana
Där vinkade den svenska flaggan
Då tänkte jag, att dessa män
och kvinnor där på skeppet far vår väg tillbaks 
Vi seglar bort – de seglar hem 

Hemma, var ligger det nånstans? 
Kan nån ge svar?
Nu är det midsommar och dans 
hos mor och far 

En plats där jag får vara stilla, 
där ingen tränger sej inpå
Jag vill få skapa mej ett eget bo 
för mej och för min man 
och för våra ungar 

Och tänk att äntligen få vila,
få sova i sin egen säng (till Johan) 
Ja, vi ska ta dej till
en plats där du får stanna
Du ska snart få komma hem 

Hemma, var ligger det nånstans? 
Kan nån ge svar?
Nu är det midsommar och dans 
hos mor och far 
Vägen vi färdas, den bär bort, 
aldrig tillbaka
Hemma, var ligger det nånstans? 
Vem kan ge svar? (till Johan)
Ja, vi ska ta dej till
en plats där du får stanna
Du ska snart få komma hem 


Resan i Amerika

TALKÖR
Poughkeepsie, Syracuse, Utica Lackawanna, 
Buffalo, Wyandotte and Erie
Saginaw, Mackinac and Macatawa, 
Manistee and Kalamazoo 

LADIES ON UPPER DECK 
Such a pretty view but such shoddy crew
 
GENTLEMEN ON UPPER DECK
Is the sun too hot for you, dear 

LADIES ON UPPER DECK 
Watch that trong below 
Dreadful, don’t you know! 

GENTLEMEN ON UPPER DECK
Would you like some more Champagne, dear? 

SUFFRAGETTER
Here’s to you!
Charming creatures wearing
only silks and satin
Here’s to you! 
Who come and go at leisure, 
when and where you please 
You who make elegant embroidery
and live at your ease
 
Here’s to you!
Charming creatures
who will go to ball and concert 
Here’s to you!
You may all wear your pearls, 
your gaudy hat and coat
You can do everything, my darlings
but you cannot vote
 
TALKÖR
Poughkeepsie, Syracuse, Utica Lackawanna, 
Buffalo, Wyandotte and Erie
Saginaw, Mackinac and Macatawa, 
Manistee and Kalamazoo

KAPTENEN 
All aboard now, all aboard now!

TALKÖR
Sheboygan, Wabasha and Kewaunee, 
Wausakee, Waukegan and Dubuque

DANJEL 
Gud visar vägen på vår färd i natt 
tusen eldar har han låtit tända 
Hemlandet är oändligt fjärran nu, 
ändå är vår resa ej till ända 
Gud har skapat jorden så 
För stor för människan att förstå
Ett vet jag säkert, till vårt fosterland 
ska vi aldrig mera återvända 


Hemma hos Pastor Jackson

ROBERT 
Vi svor att alltid hålla samman i Amerika, 
det minns du väl? 

ARVID 
Det löftet gäller ännu! 

ROBERT 
Jag ska berätta om min hemlighet för dej, 
vi ska iväg och gräva guld i Kalifornien 

ARVID 
Du vill att jag ska följa med... 

ROBERT 
och när vi hittat nog så far vi hem igen 
till gamla Sverige, köper varsin herrgård 

ROBERT OCH ARVID 
Det har inga smålandsdrängar gjort förut 

ROBERT 
Lyckliga är vi som reste till Den Nya Världen
 
ARVID 
Tänk på alla stackare som blivit kvar därhemma 
Dom stannar i orten och tjänsten,
sen dör dom sin sotdöd en dag i en vrå 
i en backstuga eller som inhyseshjon 

ROBERT 
Men så ska vi två aldrig sluta 
Snart reser vi till Kalifornien 

ROBERT OCH ARVID 
Där ligger guldet och glimmar och väntar på oss! 

ROBERT 
Ett nytt land långt borta... 

ARVID 
Jag hör hur det kallar! 

ROBERT 
När isarna lossar… 

ROBERT OCH ARVID 
…då reser vi 

KARL OSKAR 
Du kan inte reda dej ensam så ung 
och så klen som du är 
Dina griller tar en olycklig ände 

ROBERT 
Gräva guld är inte så tungt, det är tyngre 
att flåhacka åker, det är en drängs elände 

KARL OSKAR 
Du är bara arton, du klarar dej aldrig
 
ROBERT 
Du var bara fjorton den da’n du lämna’ 
gården därhemma 

KARL OSKAR 
Det är sant, men det var i Sverige det hände 

ROBERT 
Du var bara fjorton, och då fick du bestämma 

KARL OSKAR 
Efter regnbågen sprang du som barn, 
och jag tror du gör det än 

ROBERT 
Alla rika män där borta dom har pisspottor 
gjorda av guld 

KARL OSKAR 
Du når aldrig fram, du får aldrig tag i den 

ROBERT 
Där går alla och latar sej 
utan att känna nån skuld 

KARL OSKAR 
Så ni tror att ni ska hitta guld, 
att er lycka sen är gjord 

ROBERT OCH ARVID 
När vi återvänder ska vi dela med oss, 
för det är du värd 

KARL OSKAR 
Det går aldrig väl, ja, och sanna mina ord 

ROBERT 
Ingenting som du säger, Karl Oskar, 
kan hindra vår färd 
Till våren åker vi, jag och Arvid 


Tänk att män som han kan finnas 

KRISTINA, ULRIKA OCH ELIN 
Tänk att män som han kan finnas 
Lätt är handen som en kvinnas 
när han rör sej genom huset, 
fyller kruset, tänder ljuset 
Allt ska göras, allt ska hinnas 
Tänk att män som han kan finnas 
En sån ädelmodig karl
Ja, han gav oss husrum i natten, 
en hjälpande hand
på främmande strand 

PASTOR JACKSON 
If you’re hungry there’s more 
of the deer that I caught 

ULRIKA  
Han är kåt, har ni hört! 

PASTOR JACKSON 
Are you hurt!
Well, maybe you should go to bed then 
I always have clean sheets 

ULRIKA 
Sa han skit!? Han är bra grov i mun våran präst 

PASTOR JACKSON 
Don’t feel pressed! Let me get you a chair 

ULRIKA 
Han är kär!? Det går så fort här i Amerika 
Ja, jösses, vad dom sätter fart! 

PASTOR JACKSON 
Fart!?! 

KRISTINA, ULRIKA, ELIN OCH FINA-KAJSA 
Barska förmaningar och klander 
fick vi av Brusander 

ULRIKA 
Här har vi träffat på en annorlunda präst 

KRISTINA, ELIN OCH FINA-KAJSA 
Och den här han är bäst 

PASTOR JACKSON 
In Our Lord I trust 

KRISTINA, ULRIKA, ELIN OCH FINA-KAJSA 
Talar han om en trast? 

PASTOR JACKSON 
Don’t you know we must 

FINA KAJSA 
Om en trast i en mast!?! 

KRISTINA, ULRIKA, ELIN 
Tänk att män som han kan finnas 
Lätt är handen som en kvinnas 
när han rör sej genom huset, 
fyller kruset, tänder ljuset
Allt ska göras, allt ska hinnas 
Tänk att män som han kan finnas 
En sån ädelmodig karl
Han gav oss husrum i natten,
en hjälpande hand
på främmande strand 

PASTOR JACKSON 
If you come back again 

ULRIKA 
Man har liksom på känn 

PASTOR JACKSON 
Will you visit me then 

ULRIKA 
Att den karln är en vän 

KRISTINA, ULRIKA, ELIN OCH FINA-KAJSA 
Tänk att män som han kan finnas 
Lätt är handen som en kvinnas 
när han rör sej genom huset, 
fyller kruset, tänder ljuset 
Allt ska göras, allt ska hinnas 
Tänk att män som han kan finnas 
Varje hushållsgöromål
blir en symbol,
för här är alla likar 
är vad han predikar 
Kvinna lika god som man 
Man känner att
han ger av sitt hjärta 
En hjälpande hand
på främmande strand 


Modern och barnet 

KRISTINA 
Allt är stilla, allt är bra
Du blev buren över ett hav
i modersvärme på din tusenmilsfärd 

Gränslös trygghet fick du ha
tills du plötsligt kastades ut
i denna farliga, främmande värld 

En gång ska du fråga din mor
hur det var, hur det blev att jag for 
Finns den kvar den platsen nu 
som var ditt hem, frågar du 

All den tid som mitt hjärta kan slå, 
finns den kvar, ska för alltid bestå 
Bortom denna Nya Värld
som såg dej födas, min vän 

Där mognar äpplena än 
Bortom en vid ocean, 
där står min astrakan 

KRISTINA OCH KÖR 
Ja, en gång ska du fråga din mor 
hur det var, hur det blev att jag for 
Finns den kvar den platsen nu 
som var ditt hem, frågar du
 
All den tid som mitt hjärta kan slå, 
finns den kvar, ska för alltid bestå 
Bortom denna Nya Värld
som såg dej födas, min vän 

Där mognar äpplena än 
Bortom en vid ocean, 
där står min astrakan

 

SLUT 

 


Resumé

Från 1800-talets mitt och framåt emigrerade en fjärdedel av Sveriges befolkning till Amerika. En miljon svenska män, kvinnor och barn gav sig i väg till det förlovade landet. Orsakerna bakom detta dramatiska uppbrott är många, men de viktigaste är:

•    Jorden i många delar Sverige kunde inte försörja den växande befolkningen. Missväxt och svält tvingade människorna att flytta.
•    Statskyrkan var bland de mest obevekliga i Europa i sin förföljelse av oliktänkande. De som ville praktisera en icke auktoriserad trosriktning hade inget annat val än att lämna landet.
•    Breven hem från dem som redan etablerat sig i Amerika var oemotståndliga för de äventyrligt lagda liksom den ohämmade propagandan som spreds i pamfletter och tidningar.

”Kristina från Duvemåla” är historien om en liten skara människor från landskapet Småland i södra Sverige. En plats där magra, steniga jordar och en skoningslös överhet gjorde livet hårt och framtidsutsikterna obefintliga för det vanliga folket. Och där drömmen om Amerika växte sig allt starkare.

•    Kristina Johansdotter är bonddotter, bara nitton när hon gifter sig med Karl Oskar och tjugofem när de emigrerar.
•    Karl Oskar Nilsson har tidigt visat att han vill bestämma efter eget huvud. Ingen bestraffning rår på barnets eller ynglingens vilja. Vid tjugoett års ålder tar han över familjegården. När de far över Oceanen är han tjugosju.
•    Robert Nilsson är Karl Oskars yngre broder. Han är en drömmare. Trött på att vara dräng åt Aron på Nybacken är han den förste att fantisera om Amerika. Han är runt tjugo när han tillsammans med sin bror och dennes familj ger sig av.
•    Danjel Andreasson är Kristinas farbror. Han är en gudfruktig karl, som i en dröm har haft en vision där Jesus befaller honom att uträtta Guds arbete på jorden. Ett arbete som är belagt med fängelsestraff. Han är fyrtiosex när han och hans hushåll emigrerar.
•    Ogifta Ulrika i Västergöhl var en gång sockenhora, men är nu en av Danjels lärjungar. Som prostituerad är hon bannlyst av kyrkan. Hon är trettiosju när flyttlasset går och dottern Elin är med.
•    Fina Kajsa är en änka från Öland på väg till sin son i Amerika. Hon släpar med sig en slipsten, eftersom hon hört att sådana är både dyra och dåliga i den Nya Världen.

I mitten av det nittionde seklet skakades en till synes oföränderlig värld i sina grundvalar. Vagnar kunde köras utan häst och skepp kunde korsa oceaner utan segel. De olika delarna av jorden drogs tätare samman och för nya generationer, som lärt sig läsekonsten, kom det tryckta ordet med ett budskap från ett land långt, långt borta. Det lösgjorde sig sakta ut sagans töcken och antog så småningom verklighetens skepnad. Det nya landet hade mark, men inte brukare och bjöd den Gamla Världens bönder välkomna. Det öppnade sig för dem som längtade efter den frihet de förvägrades där de nu var. Och här och var fanns det några få män och kvinnor som hörsammade budet och påbörjade den farliga företaget att resa ut till en annan del av världen.

Det var de djärvaste, som vågade ta första steget. De som stannade bakom, de tröga och de tveksamma, kallade dem äventyrliga. De djärva gav sig ut på den riskfyllda resan över Atlanten. Bland dem fanns Kristina, Karl Oskar och deras vänner från Småland, Sverige. Historien om dem ska leva kvar i saga och legend.

AKT II 

 
Överheten 

NYBYGGARNA 
Vi som alltid har hukat under låga tak 
Tigande och sväljande förtreten
Nu har vi rest oss, går med ryggen rak 
Här är vi kvitt överheten 

ULRIKA 
Jag var fyra år när jag såldes på auktion 

NYBYGGARNA 
Med ett så förnedrande förflutet ... 

ULRIKA 
Ensam och rädd, ett uselt fattighjon 

NYBYGGARNA 
... skulle hon ångra beslutet!?! 

DANJEL 
Jag fick inte ge nattvard i min egen gård 

NYBYGGARNA 
Överheten, skingrade hans gäster 

DANJEL 
Här är jag fri att idka själavård 

NYBYGGARNA 
... fri ifrån fogdar och präster 

NYBYGGARNA 
Aldrig mer står vi med mössan i hand 
Trötta av herrarnas tal
Här växer träden till himmelens rand 
Skulle vi ångra vårt val? 
Vi som alltid har hukat under låga tak 
Tigande och sväljande förtreten
Nu har vi rest oss, går med ryggen rak 
Här är vi kvitt överheten 

KARL OSKAR
När det skymde så satt jag tyst på farstubron 

NYBYGGARNA 
Allt han såg var skog och magra gärden 

KARL OSKAR
Drömmen om lycka dog på Korpamon 

NYBYGGARNA 
Alla slet ont i den världen 

KARL OSKAR
Om jag ångrar nån enda sak så är det den... 

NYBYGGARNA (till varandra) 
Jag tror jag begriper vad han menar 

KARL OSKAR 
…att inte jag for hit för längesen 

NYBYGGARNA 
Han har fått nog utav stenar 

Aldrig mer står vi med mössan i hand 
Trötta av herrarnas tal
Här växer träden till himmelens rand 
Skulle vi ångra vårt val? 
Vi som alltid har hukat under låga tak 
Tigande och sväljande förtreten
Nu har vi rest oss, går med ryggen rak 
Här är vi kvitt överheten 

KARL OSKAR 
Snälla Kristina, är något på tok 

KRISTINA 
Nej, bry dej inte om mej 

DANJEL 
Vi kanske ska sluta upp för idag 
och vandra hemåt igen 

KRISTINA 
Så jag bär mej åt... åh, vad ska ni alla tro 
Lipar som ett barn... kan ni förlåta 

KARL OSKAR 
Vår nästa byggning, när du får se den 
Ska du minsann inte gråta 

KRISTINA
Käre Karl Oskar... inte grät jag för att...

 
Ljusa kvällar om våren 

KRISTINA 
Far och mor i grinden 
då jag kom och tog farväl 
Bilden av dem bär jag i mitt hjärta 
och i min själ
Varje natt far jag tillbaka 
och vägen blir allt längre till 
Landet Långt Bort och Längesen
där vi viskade förtroligt i skymningen
på bänken invid törnrossnåren,
ljusa kvällar om våren 

KARL OSKAR 
Om du vill att Gud ska flytta dej 
tillbaka till Sverige, 
ja, då sträcker jag ut armen, 
håller kvar dej hos mej 

KRISTINA 
Så du hörde vad jag bad om! 

KARL OSKAR 
Jag har frågat mej länge
vad du saknar och nu vet jag 
att du längtar tillbaks 
Jag har spart nånting, som jag vill du ska se 

KRISTINA 
Längtar aldrig du liksom jag 
efter vårt gamla hem… 

BÅDA 
…och våra kära 

KARL OSKAR 
Någon gång kan det hända
men de här får mej att minnas 
varför vi gav oss av 

KRISTINA 
Annas skor... 

KARL OSKAR 
Våra barn ska tacka oss två en gång, 
Kristina, för att vi tordes flytta 

KRISTINA 
Du menar det? 

KARL OSKAR 
Jag har ett förslag som jag tror 
kan trösta dej lite grand 
Jag tänkte be att din far skickar hit
några kärnor från apeln där hemmavid
Här kan du sedan plantera ett träd 
Det blir din egen apel 

KRISTINA 
Våra barn ska aldrig känna 
längtans vånda och ve 
Inga klara syner 
från mitt förgångna ska de se 
De ska aldrig fråga sej 
om det knoppas eller blommar i 
Landet Långt Bort och Längesen
Inte höra ljudet av skratt i skymningen
som ekon ifrån barndomsåren, 
ljusa kvällar om våren 


Präriens drottning

HARALD 
Vad du väsnas! 

JOHAN 
Det var ditt fel! 

MÄRTA 
Ska ni väcka mor!! 

KARL OSKAR 
Se så nu! Sluta bråka! Ta nu i här! 

JOHAN 
Det är tungt! 

KARL OSKAR 
Du orkar säkert 

DAN 
Här är kitteln! 

LILL-ULRIKA 
Jag vill också! 

DAN 
Du är alldeles för liten! 

KARL OSKAR 
Ge mej grytan! 

HARALD 
Om jag hittar’n 

MÄRTA 
Tänk vad mor ska bli förvånad! 

BARNEN 
Hon kan nog inte tro sina ögon 

KARL OSKAR 
Hon har haft det för strängt nu ett tag,
den ska vara till hjälp, 
hon behöver den mer än hon tror 

LILL-ULRIKA 
Får jag putsa! 

DAN 
Får du inte!! 

MÄRTA 
Kan du låna henne trasan!!! 

DAN 
Nä! 

BARNEN 
Hon är vacker! 

HARALD 
Vad hon skiner! 

JOHAN 
Tänk vad mor ska bli förvånad! 

KARL OSKAR OCH BARNEN 
Det är nästan som att hela köket 
fylldes av ett särskilt ljus
Man kan tro att själva julängeln 
har välsignat vårat hus 
En kunglig och förnäm person
har blivit uppsatt på sin tron
Präriens Drottning har kommit för att stanna 
Gryta, kittel, plåt och panna
Detta ska bli vår bästa jul 

KRISTINA
Herremingud ... 
Det är som himmelens härlighet! 
Aldrig har jag sett en bättre spis
Och den är betald för, givetvis?!? 

KARL OSKAR 
Präriens Drottning har kommit för att stanna 

KARL OSKAR OCH BARNEN 
Gryta, kittel, plåt och panna 
Detta ska bli vår bästa jul 

 

KRISTINA 
Kära vänner! 

KARL OSKAR 
Var välkomna! 

ULRIKA 
Vilket väder! 

DANJEL 
Som det snöar!! 

KARL OSKAR 
Jag tar rocken! 

FINA-KAJSA 
Vad jag fryser! 

KRISTINA 
Här finns nåt som värmer upp dej! 

THOMASSEN 
Se så mange pene jenter! 

ABBOT 
That’s a great stove, mr Nelson 

NÖJD 
Jag vet dom som fryser värre... 

FINA-KAJSA 
Här är hjortstek! 

ULRIKA (får syn på spisen) 
Vad är detta?!! 

GÄSTERNA 
Man kan knappt inte tro sina ögon 

KARL OSKAR 
Hon är gjord av det finaste gjutjärn, 
som finnes ... 

KRISTINA 
...och Präriens Drottning, så heter min spis 

ULRIKA 
Hon är vacker! 

FINA-KAJSA 
Finns det stekplåt? 

DANJEL 
Detta hedrar dej, Karl Oskar! 

NYBYGGARNA 
Det är nästan som att hela köket 
fylldes av ett särskilt ljus
Man kan tro att själva julängeln 
har välsignat detta hus 
En samarit har hon sänt hit
till hjälp i dagligt släp och slit
Präriens Drottning har kommit för att stanna 
Gryta, kittel, plåt och panna
Här blir det bra att fira jul 

Med en sån värdinna blir man liksom 
herrskapsfolk på något vis
Inte ens på själva herrgår’n
i Kråkesjö finns en sån spis 
En kunglig och förnäm person
har blivit uppsatt på sin tron
Präriens Drottning har kommit för att stanna 
Gryta, kittel, plåt och panna
Här är det bra att fira jul 


KARL OSKAR 
Go jul... 
...nu sitter jag här på mina ägandes marker, 
här bestämmer jag ensam,
nu frågar jag inte någon om lov... 

NÖJD 
Dina marker – Jag ska säja dej 
vad en indian har sagt till mej 
Man äger inte jorden 
och vad man inte äger, 
det kan man inte sälja, 
inte heller köpa 
Så marken där vi stå, 
den tillhör inte dej, 
den tillhör alla 

KARL OSKAR 
Vad är det du står och säjer, 
är inte markerna mina 

NÖJD 
Allt är stulet allt är taget från indianerna! 

KARL OSKAR 
Jag har köpt det! För en dollar 
och tjugofem cents per acre! 

NÖJD 
Det var tjyvgods som du köpte! 
Tala tyst om dina marker! 

KARL OSKAR 
Jag har handlat enligt lagen… 

NÖJD 
…som inte gäller indianer!! 

KARL OSKAR 
Här fanns bara vildgräs, 
fanns bara bete
åt hjort och rådjur och älg 
Nu växer här vete 
Korn, råg och potatis,
all tänkbar gröda
Den vildmark som jag har plöjt,
den ger oss föda
Nog har jag gjort rätt för landet som jag röjt 

En enahanda låt, en enda ton
En ödslig klang av spett mot sten 
på Korpamoen 
Den ekar i mej än om tröstlöshet
Om sånt som varje fattigbonde vet 
Stenen låg där som ett hån 

NYBYGGARNA 
Stenen kom man aldrig från 

KARL OSKAR 
Och när jag slet för några magra strån 
Då låg all jorden här i väntan på
sin brukare, till ingens nytta låg den så –
all orörd, fruktbar mark – sen skapelsen
tills så en dag där kom en man 
som var beredd att bruka den 

NYBYGGARNA 
Här fanns bara vildgräs, 
fanns bara bete
åt hjort och rådjur och älg 
Nu växer här vete 

NÖJD 
Ni har fått allting gratis 

NYBYGGARNA
Korn, råg och potatis,
all tänkbar gröda
Den vildmark som vi har röjt 
med mod och med möda
nu ger den oss föda 

KARL OSKAR 
Jag synade mitt arv, min ödeslott
Beströdd med sten och skärv 
var gården som jag fått 
Min far han gav sin rygg och sina ben
åt denna tysta, gråa, grymma sten 

När jag började förstå…
 
KARL OSKAR OCH NYBYGGARNA 
…att det aldrig skulle gå…
 
KARL OSKAR 
…att klä och föda oss och våra små
 
Då låg all jorden här i orördhet
I väntan låg den djupa myllan, svart och fet 
Den hade legat så sen skapelsen
det året då där kom en man 
på eftersommaren 
och började att bruka den 

NYBYGGARNA 
Här fanns bara vildgräs, 
nu står här gröda 

KARL OSKAR OCH NYBYGGARNA 
Nog är det rättvist att jag 
får lön för min möda 

NÖJD 
Ni fördriver de röda! 

KARL OSKAR OCH NYBYGGARNA 
Jag bröt mina åkrar
och körde plogen
Och varje stock i vårt hus, 
den högg jag i skogen 

NÖJD
Hugga ner kan de vita!

KARL OSKAR OCH NYBYGGARNA 
Att sträva och slita
en dag i sänder,
det är en settlares lott
och jag har röjt och bräckt och plöjt och sått 
och skördat och tröskat 
mer än de flesta
Jag har gjort rätt för min mark, 
jag gjorde mitt bästa 

KARL OSKAR 
Här fanns bara vildgräs...


Robert kommer tillbaka 

ROBERT 
Jag har försonats med mitt öde,
den lilla mänskan som är jag
Det var det svåraste och bittraste 
jag nånsin gjort 

Och vad ska sedan kunna hända
Vad finns det kvar som hotar mej
För till mitt öde hör ju också livets slut, 
jag menar döden 

KRISTINA 
Robert, vad du skrämmer mej!
Men jag tror jag förstår dej nu (till Lill-Märta) 
Sjung nånting för honom, Märta!
Ta den där som du sjöng igår 

LILL-MÄRTA 
Glada nu till skolan gå vi 
Läsa, skriva, räkna få vi 
under våra lärotimmar
Ack, så låt oss nu då höra 
Lyssna med uppmärksamt öra 
Kunskap är en bättre gåva 
än allt guld som glimmar
 
ROBERT 
Ska jag då strida mot Vår Herre
Stå som förlorare till slut
Jag vet ju säkert att han vinner, 
så jag fogar mej 

Och då kan döden inte nå mej 
Då kan jag äntligen få frid 
För när jag godtar döden,
ja, då angår den mej inte mer 

Kan du inte förstå?
Du får inte tro att jag förhäver mej 
Allt är sant som jag sagt
Jag har förlikat mej till slut 

KRISTINA 
Är det Arvids klocka... 

ROBERT 
Han kom med mej när jag drog bort den våren...
Som en hund följde han mej tätt i spåren
Jag var glad åt hans sällskap 
när jag sökte Guldets Land, 
men Kristina, guldet blev till sand
 
Vi slet ont, ja allt gott fick vi försaka 
Ofta grät han och bad: Ta mej tillbaka!
Men jag vägrade alltid 
fast jag tvekade ibland 
Åh Kristina, guldet blev till sand 

Han som var min kamrat
han trodde mitt ord, fast jag redan då 
såg, att längs denna väg
fanns knappast det jag ville nå 

Över prärien kom vi till en öken
Vi gick vilse och började se spöken
Man hör vatten som porlar, 
när ens huvud står i brand 
Åh Kristina, guldet blev till sand 

Jag, som var hans kamrat,
jag tog honom över land och hav 
Ökenvinden har höljt
ett täcke över hans tysta grav 

Ur en stinkande källa drack han vatten
Han blev sjuk 
och gick bort från mej den natten
När hans blick hade slocknat 
då gled klockan ur hans hand 
och, Kristina, guldet blev till sand
Åh Kristina, guldet blev till sand


KÖR 
Wild Cat Money 
Wild Cat Money 

KARL OSKAR 
Ta tillbaks ditt skräp
Gör med det vad du vill
Du kan nyttja det när du går på dass 
för det är allt det duger till 

ROBERT 
Näää… No… 

KARL OSKAR 
Har jag blivit dum?
Är det det du går och tror?!?
Din bedragare! Du är full med lögn 
och du ska va’ min egen bror 

KARL OSKAR OCH KÖR 
Wild Cat Money 
Det var falska pengar som vi fick av dej! 
Wild Cat Money 
Och på banken skrattade dom åt mig!!! 

ROBERT
Men, jag kunde aldrig tro... 

KARL OSKAR 
Wild Cat Money 

ROBERT
Jag minns att de kallas Wild Cat Money, 
men med det menas goda, fria pengar 

KARL OSKAR 
Wild Cat Money! 

ROBERT 
Jag visste aldrig... 

KARL OSKAR
Ta mej fan...
Jag ska täppa till lögntruten på dej! 


ROBERT 
Av egen kraft
kan du bana dej väg, 
orädd och fri
Ingen rår
över dej
lilla vatten 

Ut i ett hav
ska du rinna en gång
Du får flyta ihop med dess vågor 

Och höga böljor ska lyfta skeppen 
på breda skuldror mot himlens skyar 
Du får resa till en annan värld
Du som går, du som når till ett hav 


Ett Herrans underverk

NÖJD 
Jag ska sluta jaga, vi kan flytta till S:t Paul
Minst en gång om året 
ska jag tvätta mej med tvål 
Du får förestå vår köttbutik, Ulrika
Vill du inte gifta dej med mej? 

THOMASSEN 
Du er rund om barmen, 
helt en kvinne i min smak 
Når jag ser deg er de vansklig 
holde ryggen rak 
Varje natt skal bli et eventyr, Ulrika
Vil du icke gifte deg med meg? 

ABBOT 
Du önskar dej ett hem 
Jag önskar mej en husfru 
Vi vill detsamma, så låt oss då 
slå påsarna ihop 

NÖJD, THOMASSEN OCH ABBOT 
Käraste Ulrika, allt du ber om ska du få 
Jag kan ge dej mycket mera än de andra två 
Inte kan du tro att dessa båda narrar
Skulle kunna lyckliggöra dej
Vill du inte gifta dej med mej? 


ULRIKA
Dej kunde jag inte tåla
Högfärdig var du och fin
Blängde på horan med rättfärdig, dygdig min

KRISTINA 
Du var ett hot mot oss andra 
Jag såg ju karlarnas flin
 
KRISTINA OCH ULRIKA 
Men ändå så skulle det ske ett 
under med oss, för det är ett 
Underverk
Ett Herrans Underverk 
att Han byggde oss en bro 

Där det fanns ett gap 
av främlingskap 
Och det försvann
Ett underverk minsann

KRISTINA 
Nu har du hittat din kära 
Nu är det dags att du får 
det som jag fått alla lyckliga kärleksår 

ULRIKA 
Vad jag ska älska, Kristina! 
Allt vad jag nånsin förmår 

KRISTINA OCH ULRIKA 
Med oss båda skulle det ske ett 
kärlekens under, det är ett 
Underverk
Ett Herrans Underverk 
Egentligen är dom två!

KRISTINA
En som odlar åkrar på Guds jord 

ULRIKA
En som odlar sinnen med Hans ord 

KRISTINA OCH ULRIKA 
Ett Underverk
Ett Herrans Underverk
att det skulle bli just så

Kärlek, tro och vänskap har jag fått 

ULRIKA 
Om sent omsider 

KRISTINA OCH ULRIKA 
för alla tider
till tröst och glädje i stort och smått 
Ett Underverk
Ett Guds mirakel
Ett Herrans Underverk 


Dop

BAPTISTER 
Down to the sacred wave our Lord was led 
Hallelujah! Jesus Christ, descending
into the river Jordan, bowed his head 
John the Baptist, bless his soul, attending 
There he taught the solemn way 
The holy rite was ordained that day
That’s where he bade his ransomed ones obey 
Let the path of light be neverending 


ULRIKA 
Det kommer an på dej 
vad som ska hända med din hustru 
Om hon ska leva eller dö 

KARL OSKAR 
Du skrämmer mej, Ulrika!
 
ULRIKA 
Doktorn sa till mej att jag ska skrämma dej 
så mycket som jag kan 

Av alla födslar som hon genomgått, 
och av sitt missfall,
har hon gått sönder 
och nu tål hon inte mer, sa doktorn
Nästa barnsäng den betyder döden 
för Kristina, var hans ord
 
KARL OSKAR 
Nästa barnsäng... betyder döden... 
Sa doktorn så...? 

ULRIKA 
Han bad mej föra fram 
ett angeläget budskap till dej
Vill du behålla henne, ja då får du hålla dej 
ifrån din hustru hädanefter, 
aldrig mera får hon bli med barn
 
KARL OSKAR 
Den blir döden... för min Kristina... 
min livskamrat... 

ULRIKA 
Hon ska bli kry igen, 
hon fick två sorters mediciner
Dom ska hon ta tre gånger dagligen 
och sedan ska hon äta strävig kost 
och inte slita så förtvivlat som hon gjort

 
Du måste finnas

KRISTINA 
Du fördrev mej, Gud,
från mitt hemland slets jag bort 
Här är jag en flykting och en främling 
och det ödet finner jag mej i 

Men Du tog mitt barn 
och Du tar mej från min man
Jag kan inte längre se en mening 
Vad är det Du vill, vad ska jag tro... 

Tanken är svindlande, 
framför mej gapar en avgrund 
Hela mitt väsen gör uppror och vill säga nej
Frågan är väckt 
och nu darrar min själ inför svaret 
att Du inte finns till fast jag trodde på Dej
 
Vem skulle hjälpa mej uthärda livet härute?
Vem skulle ge mej den kraften som jag måste få? 
Vem skulle trösta mej, jag är så liten på jorden 
Om Du inte fanns till
Ja, vad gjorde jag då? 

Du måste finnas, Du måste! 
Jag lever mitt liv genom Dej 
Utan Dej är jag en spillra 
på ett mörkt och stormigt hav 
Du måste finnas, Du måste! 
Hur kan Du då överge mej? 
Jag vore ingenstans 
Jag vore ingenting om Du inte fanns 

Aldrig förut har jag haft det i tal eller tanke
Det lilla ordet som skrämmer och plågar mej så 
Ordet är ”Om”, om jag bett alla böner förgäves 
Om Du inte finns, Gud, vad ska jag göra då?
Vem skulle känna min ånger och sedan förlåta? 
Friden i själen, ja vem skulle skänka mej den? 
Vem skulle så ta emot mej till slut efter döden? 
Om Du inte fanns till,
vem tog hand om mej sen? 

Nej, Du måste finnas, Du måste! 
Jag lever mitt liv genom Dej 
Utan Dej är jag en spillra 
på ett mörkt och stormigt hav
Du måste finnas, Du måste! 
Hur kan Du då överge mej?
Jag vore ingenstans 
Jag vore ingenting om Du inte fanns 

Utan Dej är jag en spillra 
på ett mörkt och stormigt hav 
Du måste finnas, Du måste!
Hur kan Du då överge mej?
Jag vore ingenstans 
Jag vore ingenting om Du inte fanns

 
Här har du mej igen

KRISTINA 
Astrakanen
blommar nu för fjärde året 
och till hösten ska min apel 
bära frukt för första gången 

KARL OSKAR 
Stränga vintrar
ger välsignat milda vårar 

KRISTINA 
Våren väcker allt till liv
Allting börjar om på nytt
Suckar har jag hört när du legat ensam 
utan din hustru men... här har du mej igen 

Det är tomt och kallt 
när man delat allt 
och blir skilda åt 

BÅDA 
Det är tomt och kallt 
när man delat allt 
och blir skilda åt 

KARL OSKAR 
Du vet lika bra som jag
det som du vill får aldrig hända 
Snälla du, besinna dej 

BÅDA 
Vi klarar varje svårighet i livet
Så länge du och jag får ha varann 

KRISTINA 
Ingenting ska få stå i vägen 

KARL OSKAR 
Tänk på det som doktorn sa 

KRISTINA 
Tänk om doktorn hade fel! Sånt händer! 
Här har du mej igen 

KARL OSKAR 
Jag kan inte tro det... 

KRISTINA 
Tro på det du hör! 

KARL OSKAR 
Vet du vad du säger... 

KRISTINA 
Jag vet vad jag gör!! 

KARL OSKAR 
Nästa barnsäng,
nästa gång är sista gången
 
KRISTINA 
Gud har alltid hjälpt mej förr 
Han ska hjälpa mej igen 

KARL OSKAR 
Söndrig inuti, just så sa Ulrika... 

BÅDA 
Det är tomt och kallt 
när man delat allt 
och blir skilda åt 

KRISTINA 
Det är Guds vilja, det vet jag, 
att makar ska vara hos varandra 
Vad du och jag än beslutar att göra...
Han gör med oss vad Han vill 

KARL OSKAR 
Släpp mej, snälla Kristina! 
Innan det är för sent! 

KRISTINA 
Du vill att vi ska säja nej
till kärleksglädjen alla våra dagar 
Släpper jag dej nu så förnekar jag mej 
Min kropp, min själ, min lust till dej 

BÅDA 
Jag hör ditt hjärtas jämna slag
Mitt huvud mot ditt bröst i nattens timmar 
Vi ska va’ tillsammans när dag läggs till dag 
För dit du går, går också jag

 
Slutet

NÖJD 
Budet går: Jorden är satt i brand
 
Snart faller snön på marken 
och vår jakttid är förbi 
Snart gömmer isen vattnen 
och ingen kan fånga fiskarna 
Varav skall sedan vårt eländiga folk livnära sej? 

KRISTINA 
... Hör på mej, Karl Oskar, 
åtta gånger har jag varit med barn, 
och tänk att varje gång har det gått lyckligt,
lika bra som då går det också denna gången 
Ängslas inte! Du har ju inte gjort nåt illa 
Att va samman med sin hustru 
är ingen synd, så frukta inte! 

NÖJD 
Budet går: Fly undan blod och död 

Utan föda skola vi förgås 
Liksom hjortarna i skogen 
och fiskarna i sjöarna skingras 
och förminskas skall vårt folk försvinna och dö 

KRISTINA 
Det var värre än jag fruktat, 
aldrig såg jag honom så förskräckt 
och så skakad
Käre Herre, hjälp mej trösta,
ge mej hjälp att ta bort hans ängslan 
Ingenting jag säger hjälper 
Han ser allt som sin skuld, sitt ansvar 
Jag ska göra allt jag orkar,
men Gud, jag är så trött och kraftlös
 
DE FLYENDES KÖR 
Bud går om mord och illdåd 
Bud går om blod och död 
Bittra av hatet flyr vi
Bakom oss står himlen röd 
Våra hemvisten, våra marker 
gavs de till oss som lån 

Allt som vi byggt och skapat, 
ska allt tagas oss ifrån
Det vi höll för kärast,
ska det snart ta slut 
Vart ska vi ta vägen?
Tiden rinner ut
Ur tusen strupar, en enad stämma: 
– Var finns en fristad, var hör vi hemma – 

Bud går om död och illdåd 
Bud går om blod och brand 

 
KRISTINA 
En gång var jag rädd för mörkret 
men det är jag inte mer
Dagar, nätter, det gör ingen skillnad 
Jag är trygg vad som än sker 
Du ängslas över mej 

KARL OSKAR 
Min trygghet är hos dej 

KRISTINA 
Om allt rämnar runt omkring oss 
finns vår kärlek kvar 
Den har inget slut, du och jag, vi mötas åter
och du ska alltid minnas vad jag sagt
Jag är i gott bevar
 
KARL OSKAR 
Du är febrig, du yrar än!
Se, jag har plockat ett äpple till dej
Den ger frukt första gången, din astrakan 

KRISTINA 
Minns du Duvemåla hage 
där jag väntade på dej 
Invid grinden ska jag stå och vänta 
tills du åter är hos mej
Och tiden ska stå still 

KARL OSKAR 
För alltid om du vill 

KRISTINA 
I natt ska en stjärna tändas, 
den ska skina klar 
Den lyser dej väg, en gång ska vi mötas åter 
Beskyddet av en ängel som står vakt,
det vet du att jag har 
Jag vill att du ska minnas vad jag sagt 
Jag är i gott bevar 

 

Vi vill rikta ett varmt tack till vår samarbetspartner

 

Restaurang Bloco står för mat och dryck. Slipp köa i pausen, klicka här för att förboka mat och dryck till Kristina från Duvemåla.

Frågor om servering och utbud? Kontakta info@blocosundsvall.se

Välkommen till Tonhallen

Vad roligt att du kommer och besöker oss! Nedan har vi samlat lite matnyttig information som kan vara bra att ha - oavsett om du kommer hit för första gången eller om du är en frekvent besökare.

Bra att veta

•    Tonhallen hittar du på Universitetsallén 24 i Sundsvall.
•    Ha din biljett redo, vi skannar den i entrén. 
Om du har din biljett digitalt, visa då mobilbiljett (ej pdf) och öka ljusstyrkan på mobiltelefonen. Pappersbiljett går också utmärkt.
•    Obligatorisk garderob för ytterkläder, stora väskor, ryggsäckar och paraplyer. Låsbara skåp finns en trappa ned och kostar 10 kr. En mindre handväska går bra att ta med in i salongen, men de större ber vi er lämna i garderoben.
•    Mat och dryck finns att köpa innan föreställningsstart samt i pausen. Slipp köa i pausen, klicka här för att förboka mat och dryck till Kristina från Duvemåla 

Frågor om servering och utbud? Kontakta info@blocosundsvall.se
•    Var ute i god tid, foajén öppnar 1 timme innan föreställningens start.

Tillgänglighet

•    Parkeringsplatser finns i anslutning till Tonhallen. Se karta. Karta över parkeringar vid Tonhallen
Tänk på att vara ute i god tid för att hitta parkering!
•    Färdtjänst och taxi har möjlighet att stanna vid huvudentrén.
•    Handikapparkering finns mitt emot entrén.
•    Lokalbuss stannar vid hållplats Sporthallen, ca 100 meter från huvudentrén.
•    Hörselslinga finns på rad 8 – 9 och på rad 11 – 16.
•    Toaletter finns på nedre plan samt i anslutning till parkett och på balkong. I pausen gå det även att nyttja toaletter på engelska skolan, via ingång från salongen.
•    Hiss med plats för rullstol och permobil finns.
•    Entré Sundsvalls öppettider hittar du här! 

Precis som Kristina och Karl-Oskar gav sig ut på en resa mot en ljusare framtid, tar vi ett steg mot ett mer hållbart sätt att dela våra berättelser. Därför är programbladet digitalt den här gången. 

Musik

Juloratoriet

Klassiskt

Läs mer

Musik

Trettondags-konsert

Klassiskt/musikal

Läs mer
Stygn - ett gästspel av Västerbottensteatern hos Teater Västernorrland

Teater

Stygn

Gästspel

Läs mer